معرفی، کاربرد، مزایا و معایب نخ استرچ

نخ استرچ یکی از انواع پرطرفدار نخ در میان مشتریان و تولیدی‌های پوشاک در زمینه‌های مختلف است. ویژگی‌های خاصی که این نوع از نخ‌ها دارند، باعث شده است تا بهترین گزینه برای بافت پوشاک با ارتجاع و مقاومت دمایی بالا باشند. همچنین این مدل از نخ کاربرد گسترده‌ای در سایر انواع پارچه‌ها دارد. علت این امر بیشتر از هر عاملی به دلیل نحوه ویژگی‌های خاص و تولید نخ استرچ است.

نخ استرچ

خواص الاستیک متریال به کار رفته در گروه نخ‌های استرچ، باعث شده است تا فرم‌پذیری، بازگشت‌پذیری، کشش و استحکام بالایی در پارچه‌هایی ایجاد شود که از این نخ‌ها در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. البته این نخ نیز معایب مخصوص خود را در فرآیند تولید داراست. بنابراین نمی‌توان آن را کاملا بی‌نقص و عیب دانست.

به دلیل استفاده از متریال متفاوت و ویژگی‌های خاص برخی از انواع نخ‌های استرچ مانند فیلامنت استرچ نسبت به الیاف معمولی قیمت تمام‌شده بیشتری دارند. اما در یک دید کلی، قیمت نخ استرچ کاملا به متریال و کیفیت مواد بستگی دارد. زیرا همین عوامل به‌صورت مستقیم می‌توانند روی کیفیت پارچه تولیدی از نخ و ویژگی‌های مخصوص پارچه تولیدی تأثیر بگذارند.

در این مطلب قصد داریم تا علاوه‌بر بررسی دقیق ویژگی‌ها و فرآیند تولید منسوجات با انواع نخ الاستیک یا استرچ، نکات مهمی را هم در مورد خرید نخ‌های استرچ بیان کنیم.

مهم‌ترین نکات در فرآیند تولید نخ استرچ

همانطور که گفتیم این نوع از الیاف ویژگی‌هایی مانند ارتجاع بالا، کشش قابل‌توجه و مقاومت بالا دارند. اما به دلیل وجود همین ویژگی‌های ذاتی در این نوع از نخ، کنترل عرض پارچه هنگام بافت آن مقداری سخت می‌شود. بنابراین ارتجاع بالای نخ در تولید می‌تواند گاهی مشکلاتی ایجاد کند که به‌سختی قابل‌کنترل و حل باشند.

شاید همین امر اصلی‌ترین دلیل ترکیب این نخ با سایر انواع نخ‌ها باشد. نخ‌های استرچ معمولا به تنهایی در تولید استفاده نمی‌شوند و با سایر الیاف به عنوان نخ مغزی ریسیده شده core-spun، نخ‌های پوششی، نخ تابیده‌شده و نخ‌های تکسچره‌شده استفاده می‌شود.

 

تولید نخ استرچ

تولید نخ استرچ

 

نخ مغزی ریسیده‌شده یا نخ لاستیک خود دارای انواع مختلفی است. نخ مغزی ریسیده‌شده‌ای که بیشترین کاربرد را دارد از نخ مغزی و نخ غلاف تشکیل شده است. نخ مغزی مانند اسپندکس یا همان لاکرا، PTT، PBT وDOW XLA نوعی فیلامنت است. نخ پوششی هم دارای الیاف طبیعی مانند پنبه و ابریشم است. ساختار نخ‌های مغزی و نخ‌های مغزی ریسیده‌شده به‌شکلی است که قابلیت ارتجاعی قابل‌توجهی به پارچه بافته‌شده از نخ‌های یادشده اضافه می‌کند.

الیاف را می‌توان در ترکیب نخ‌ استرچ با سایر انواع نخ‌های یادشده بر اساس کاربرد و نیاز به ویژگی‌های از قبیل خاصیت کشسانی انتخاب کرد. ظرافت الیاف در چنین ترکیب‌هایی معمولا 10 تا 60 تکس است. با کشش مناسب و کنترل آسان، می‌توان بهترین بازده را از ویژگی سطحی نخ‌های پوششی در تولید گرفت.

ویژگی‌های اصلی منسوجات تولیدی از نخ‌های استرچ کدامند؟

با توجه به این موضوع که نخ‌های استرچ معمولا به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند و مستقل از سایر انواع الیاف به کار برده نمی‌شوند، پارچه‌هایی که از چنین نخ‌های تولید می‌شوند دارای ویژگی‌‌هایی خاص هستند که آن‌ها در در کاربردهای گسترده‌ای از صنعت نساجی قابل‌استفاده می‌کند.

راحتی استفاده از این نخ‌ها در نساجی و تناسب ابعاد و ضخامت باعث شده است تا کاربردهای گسترده‌ای برای این مدل نخ‌ها در صنایع نساجی تعریف شود. دیگر عامل مهمی که در محبوبیت استفاده از این نخ‌ها در انواع مختلف پارچه‎‌ها نقش بسزایی داشته است، توانایی آن در جذب رطوبت بوده است. همین ویژگی‌ها باعث شده است که نخ یادشده یک انتخاب محبوب برای استفاده در دستگاه‌های مختلف بافت و گردباف باشد.

تولید نخ استرچ

کاربردهای اصلی نخ استرچ کدامند؟

با این تفاسیر، نخ‌های استرچ همواره یکی از اولین و محبوب‌ترین نخ‌ها برای استفاده در پارچه‌های زیر بوده‌اند:

  1. پارچه جین
  2. پارچه مخمل نخی
  3. پارچه‌های حلقوی‌ بافت
  4. تولید انواع منسوجات با خاصیت الاستیک و کشسانی بالا
  5. جوراب
  6. لباس زیر
  7. بانداژ پزشکی
  8. لباس کار خصوصا لباس‌های مقاوم به حرارت
  9. به طور کلی در ساخت انواع لباس‌های راحتی نیز به کار می‌رود

این درحالی‌است که نخ‌های دیگر مانند نخ شوایتری یا نخ دوخت بیشتر از استفاده در صنایع دستگاه بافت در خیاطی و به‌عنوان سردوخت استفاده می‌شوند. در ترکیب نخ‌های استرچ با سایر الیاف مانند نخ ترویرا قسمت‌های مختلفی از منسوجات کشسان مانند جوراب تولید می‌شود.

زیرا در بسیاری از ویژگی‌ها نخ ترویرا بسیار مشابه با نخ‌های استرچ عمل می‌کند تا جایی که گاهی خود نوعی مستقل از نخ‌های ذکرشده به‌حساب می‌آید. نخ‌های ترویرا به‌دلیل به‌کار برده‌شدن توسط چرخ‌های زیگزال با یک نام عمومی دیگر «نخ زیگزال» هم شناخته می‌شوند.

مزایا و معایب استفاده از نخ‌های استرچ در نساجی

در البسه و پارچه‌هایی که این نخ به درصدهای مختلف در آن‌ها به کار می‌رود، ویژگی‌های متفاوتی ایجاد می‌شود. شکل بافت این نخ‌ها و تراکم و ظرافت آن‌ها در هر نوع بافندگی می‌توان در تعیین خواص و ویژگی‌های نهایی پارچه بسیار تأثیرگذار باشد. مثلا اگر تراکم نخ ذکرشده در یک پارچه بالاتر برود، قدرت کشسان و ارتجاع در پارچه شدیدا افزایش پیدا می‌کند. تراکم بالای نخ استرچ در بعضی موارد مانند برخی لباس کارها، رفتاری مشابه لاستیک در پارچه یا محصول ایجاد می‌کند.

ویژگی های نخ استرچ

بنابراین ذکر مزایا و معایب به صورت کلی برای چنین نخ‌هایی نمی‌تواند درست باشد زیرا بسته به کاربرد، هرکدام از معایب یا مزایا ممکن است نیاز اصلی یک کاربرد در بافت پارچه‌ها و منسوجات تولیدشده از نخ‌های استرچ باشد.

اما اگر بخواهیم مزایا و معایب مشترکی برای تمام انواع منسوجات تولیدشده از این نخ و تحت تأثیر حضور آن بیان کنیم، باید به مواردی از قبیل خاصیت کشسانی فوق‌العاده بالا، مقاومت بالا، عدم ایجاد محدودیت، ایجاد زمینه آزادی در حرکت، رنگ‌پذیری عالی، چروکیدگی حداقل، هزینه بالای بافت، کاهش نرخ تولید در واحد زمان اشاره کنیم.

خرید نخ استرچ از تولیدکننده معتبر

خرید نخ‌های استرچ با قیمت مناسب به دلیل ویژگی‌های گفته‌شده یکی از محبوب‌ترین درخواست‌های تولیدی‌های پوشاک و منسوجات در سراسر ایران و جهان است. همین بازار بزرگ و ویژگی‌های کیفی عالی نخ فوق باعث ورود واسطه‌ها به بازار میان تولیدکننده واقعی و با کیفیت این نخ و مصرف‌کننده حقیقی آن شده است.

خرید نخ استرچ

در خرید نخ استرچ از واسطه‌ها قطعا نباید انتظار دریافت محصول با قیمت اصلی و واقعی داشت. اما ارتباط مستقیم با فروشندگان، نمایندگی‌ها و مراکز اصلی خرید و فروش نخ‌های استرچ می‌تواند علاوه‌بر اطلاعات تخصصی شامل تراکم بافت، پیچ‌وتاب‌های موردنیاز بر اساس هر نوع پارچه، بهترین دستگاه بافت نخ و…، بهترین قیمت برای خرید نخ‌های ذکرشده به مشتریان اعلام می‌شود.

برای اطلاع از خرید و فروش نخ و قیمت نخ  به صفحه اصلی سایت ایران پلی استر مراجعه نمایید.

فهرست