اطلاعاتی کامل در مورد نخ فیلامنت یا همان نخ BCF

نخ های فیلامنتی یا همان نخ BCF به گونه ای از نخ های حجیم می گویند که کاربردهای بسیار خوبی هم دارند و می توان از آن ها در کارهای زیادی بهره برد، ماده اولیه این نوع نخ پلی پروپیلن می باشد. این گونه نخ ها برخلاف بسیاری از نخ های دیگر از حجم بالایی برخوردار هستند، اما آن چه که باید در این مورد بگوییم آن است که این گونه نخ ها  از خاصیت فنریت بهره ای نمی برند و کاربران نباید که از آن ها این انتظار را داشته باشند.

این نوع نخ ها جایگزین بسیار خوبی برای پشمی در ساخت فرش ماشینی و نخ های اکرولیک، روفرشی و غیره می باشد. برای خرید و فروش نخ و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید و فروش نخ به صفحه اصلی سایت مراجعه نماید.

فیلامنت ها را در همه ساختار صنعت نساجی باید یکی از اصلی ترین گونه الیاف به حساب آورد. به این علت که یک ویژگی بسیار عالی در آن ها به چشم می خورد و آن ویژگی نیز طول بسیار مناسب الیاف و در نهایت مقاومت افزایش یافته لیف است. به این علت که این مولکول ها در نوع ساختاری که دارند هر اندازه طول بیشتری داشته باشد آن ساختار مولکولی بلند تر می شود و در نهایت این موارد سبب خواهند شد مقاومت لیف افزایش چشم گیری داشته باشد.

این مورد را باید همان نکته ویژه ای به حساب آورد که سبب می شود الیاف فیلامنت از دیگر الیاف ها برتری پیدا کند و در صنعت نساجی به طور معمول کوشش های زیادی می شود تا ساخت نخ فیلامنت با کیفیت ایده آل تری صورت پذیرد.

الیاف فیلامنت به طور معمول مصنوعی می باشند و در دیگر الیاف های طبیعی اگر ابریشم را فاکتور بگیریم دیگر الیاف توانایی های فیلامنت را دارا نمی باشند و معمولا استاپل به حساب می آیند. به این معنا که طول الیاف آن ها کمتر می باشد. این مورد را هم باید گفت که در خود الیاف فیلامنت باز نیز توانایی های بسیار گوناگونی را شاهد می باشیم.

به عنوان مثال چنانچه در ساخت نخ فیلامنت این الیاف، زنجیره مولکولی هماهنگ و پیوسته ای را مشاهده کنیم و میان این زنجیره مولکولی هیچگونه ناهماهنگی و قطع شدگی به چشم نخورد باز هم قدرت و مقاومت بسیار بالاتری را شاهد خواهیم بود و چنانچه این قطع شدگی و ناهماهنگی های پی در پی را مشاهده کنیم از آن لیف نباید انتظار قدرت بسیار بالایی را داشته باشیم.

ولی در بازار ساخت نخ فیلامنت ، برای نخ های ممتد مصنوعی کامل تری این اصطلاح به کار می رود، به این معنا که هنگامی که اصطلاح نخ فیلامنت را به کار می برند، منظور همان، نخ های با الیاف پیوسته مصنوعی خواهد بود.

نخ های فیلامنت در مقایسه با نخ های اسپان یک شکل و یکپارچه تر هستند و همچنین بسیار نرم تر و براق تر هستند و می توان گفت نرمی و براقی نخ های فیلامنت تا حدود زیادی مشابه ساتین است. نخ های فیلامنت در کل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

نخ BCF

 

همانطور که گفته شد نخ های فیلامنت از الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی و با استفاده از دستگاه نخ ریسی استخراج می شوند. نخ های استخراج شده معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • نخ مونو فیلامنتی: نخ های مونو فیلامنتی از یک الیاف با ضخامت بالا تشکیل شده و از مهم ترین مدل های نخ مونو فیلامنتی می توان به نخ متالیک، نخ شفاف کوک، نخ های ماهیگیری، ابریشم و… اشاره کرد.
  • نخ مولتی فیلامنتی: نخ های مولتی فیلامنتی که اغلب با نام نخ چند فیلامنتی نیز شناخته می شود، از چند الیاف فیلامنت تشکیل شده است.

الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن بعد از پلی و استر پنبه، سومین الیاف بسیار مهم صنعت نساجی به حساب می آید. که به وسیله پلیمریزاسیون پروپیلن به شکل یک پلیمر خطی ساخته و به اختصار p.p  نام گذاری می شود. مواد اولیه این گونه نخ ها یعنی نخ فیلامنت (نخ BCF) پلی پروپیلن در دمای بین ۱۸۰ الی ۲۲۰ درجه به ذوب می رسند و باعث به وجود آمدن رشته های فیلامنت می شوند، که به کار گرفتن فیلامنت ها و با کنار هم  قرار دادن آن ها در پک, کشش ایده آل و آهار خوب, ساخت نخ به انجام می رسد.

از مزایای بسیار خوب بهره بردن از نخ فیلامنت (نخ BCF) در ساخت فرش ماشینی، عدم  پرزدهی فرش است به این دلیل که به علت پیوسته بودن، الیاف به سادگی از میان تار و پود فرش به بیرون هدایت نمی شود.

کاربرد نخ فیلامنت (نخ BCF)

از کاربردهای بسیار خوب نخ های فلایمنت باید که به صنایع تولید فرش های ماشینی، گونه های مختلف زیر اندازها، موکت، گلیم فرش ها، نخ کاموا، خامه فرش، کفپوش، رومبلی و روفرشی اشاره نمود. همین طور این نوع نخ ها جهت منسوجاتی دیگری که به نخ های حجیمی که ضریب پوشانندگی زیادی دارند احتیاج داشته باشند، استفاده لازم به عمل خواهد آمد.

نوع دیگری نیز از نخ های فیلامنتی تحت عنوان نخ فیلامنت پلی استر وجود دارد که برای تولید پارچه روتختی، پارچه پرده، ملحفه و پارچه لباس کاربرد دارد. می توان برای نخ فیلامنت (نخ BCF) به صفحه اصلی سایت مراجعه نموده.

کاربرد نخ BCF

نمرات قابل تولید نخ BCF

نمرات قابل تولید نخ BCF به عوامل مختلفی نظیر تعداد فیلامنت و همچنین تجهیزات و ماشین آلات کارخانجات تولید کننده نخ BCF بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی و براساس بررسی های انجام شده معمولا نمرات قابل تولید نخ BCF بین 600 تا 3000 دنیر می باشد. شرکت ایران پلی استر در حال حاضر توانایی تامین نخ های BCF خام، رنگی، تابیده و… در نمرات 600 تا 3000 دنیر را دارد.

از جمله نمرات قابل تولید نخ BCF شامل موارد زیر می باشد:

  • 600 دنیر
  • 650 دنیر
  • 700 دنیر
  • 750 دنیر
  • 800 دنیر
  • 850 دنیر
  • 900 دنیر
  • 950 دنیر
  • 1000 دنیر
  • 1050دنیر
  • و…

لازم به ذکر است که نمرات قابل تولید نخ BCF در تعداد فیلامنت متفاوت امکان پذیر است اما بسیاری از کارخانجات اقدام به تولید نخ BCF در نمرات متفاوت و با تعداد 128 فیلامنت می نمایند.

ردیف فیلامنت نمره نخ(دنیر)
۱ 128 600
۲ 128 650
۳ 128 700
۴ 128 750
۵ 128 800
۶ 128 850
۷ 128 900
۸ 128 950
۹ 128 1000
128 1050
ردیف فیلامنت نمره نخ(دنیر)
۱۱ 128 1100
۱۲ 128 1150
۱۳ 128 1200
۱۴ 128 1250
۱۵ 128 1300
۱۶ 128 1350
۱۷ 128 1400
۱۸ 128 1450
۱۹ 128 1500
128 1550
ردیف فیلامنت نمره نخ(دنیر)
۲۱ 128 1600
۲۲ 128 1650
۲۳ 128 1700
۲۴ 128 1750
۲۵ 128 1800
۲۶ 128 1850
۲۷ 128 1900
۲۸ 128 1950
۲۹ 128 1950
128 1950

معرفی نخ CF

نخ CF تا حدود زیادی مشابه نخ BCF بوده اما دارای تفاوت هایی در فرآیند تولید هستند و البته موارد کاربرد آن ها نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارد. همانطور که گفته شد فرآیند تولید نخ های BCF از طریق سیستم ذوب ریسی چیپس پلی پروپیلن انجام می گیرد. اگر فرآیند تکسچرایزینگ که شامل جریان هوای داغ و تغذیه مازاد بوده بر روی نخ انجام گیرد، نخ از حالت پفکی برخوردار شده و به آن نخ BCF گفته می شود. اما اگر این فرآیند تکسچرایزینگ انجام نگرفته و نخ ها حالت پفکی نداشته باشند، نخ CF تولید می شود. بنابراین می توان گفت تنها تفاوت نخ BCF و نخ CF حالت پفکی آن ها بوده که در نخ های CF وجود ندارد. امروزه تولید نخ CF در رنگ های متنوع و نمرات مختلف انجام شده و دارای کاربرد های بسیار زیادی نیز می باشد.

نمرات قابل تولید نخ CF

در رابطه با نمرات قابل تولید نخ CF نیز باید گفت نمرات قابل تولید این نخ همانند نخ BCF به عواملی نظیر تعداد فیلامنت، تجهیزات و فناوری تولید نخ در کارخانجات و… بستگی خواهد داشت. اما به طور کلی امکان تولید نخ CF از 300 تا 2000 دنیر وجود دارد. از مهم ترین نمرات قابل تولید نخ CF در کارخانجات تولید نخ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 300 دنیر
  • 350 دنیر
  • 400 دنیر
  • 450 دنیر
  • 500 دنیر
  • 550 دنیر
  • 600 دنیر
  • 650 دنیر
  • 700 دنیر
  • 750 دنیر
  • 800 دنیر
  • و…

معمولا نمره نخ های CF به عواملی نظیر رنگی یا ساده بودن نخ و همچنین موارد کاربرد نخ نیز بستگی خواهد داشت. البته شرکت ایران پلی استر اقدام به تولید نخ CF در نمرات مختلف به صورت سفارشی و براساس نیاز مشتریان می نماید.

نمرات قابل تولید نخ CF

موارد کاربرد نخ CF

نخ CF نیز همانند نخ BCF دارای کاربرد های زیادی در صنعت پوشاک بوده و روز به روز نیز با تولید مدل های خاص این نخ شاهد افزایش کاربرد آن در صنعت پوشاک هستیم. از جمله مهم ترین موارد کاربرد نخ CF می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل استفاده برای تولید پارچه های رومبلی
  • قابل استفاده برای گونی بافی
  • قابل استفاده برای تولید بند کفش
  • قابل استفاده در قیطان بافی
  • قابل استفاده جهت تولید تسمه کیف، کوله پشتی و…
  • قابل استفاده جهت سرکیسه دوزی
  • و…

قیمت خرید نخ BCF

قیمت خرید نخ BCF تابع عوامل مختلفی بوده که همواره بر قیمت خرید این نوع اثر گذار بوده است و معمولا تولید کنندگان و خریداران عمده نخ BCF بر این عوامل تاکید زیادی دارند. کیفیت، استحکام، تعداد فیلامنت، نوع نخ BCF از نظر رنگی یا ساده بودن، شرکت تولید کننده، نمره نخ BCF و… از جمله عواملی هستند که بر قیمت نخ BCF همواره تاثیر گذار هستند.

موارد ذکر شده به عنوان مشخصه های کیفی و کمی در خرید و فروش نخ BCF بسیار مورد توجه و بررسی قرار گرفته و کارخانجات نیز براساس این مشخصه های کیفی و کمی اقدام به قیمت گذاری نخ BCF می نمایند. برخوردار از استانداردهای داخلی و خارجی و به خصوص برخورداری از تاییدیه های بین المللی برای نخ BCF نیز همواره بر قیمت آن تاثیر گذار خواهد بود. البته این عامل بیشتر مورد توجه مشتریان خارجی و برای صادرات نخ های BCF مورد توجه قرار می گیرد.

قیمت خرید نخ BCF

قیمت خرید نخ CF

قیمت خرید نخ CF نیز همانند نخ BCF به فاکتور های مختلفی وابسته است که بررسی و آنالیز این فاکتور ها برای قیمت گذاری دقیق و صحیح نخ های CF از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فاکتور های کیفی و کمی نظیر نمره نخ، استحکام نخ، درجه کیفی، برند تولید کننده، تنش، اصطکاک، ساده یا رنگی بودن و… همگی بر قیمت نخ CF اثر گذار هستند. مشتریان همواره برای خرید نخ CF از کارخانجات درخواست مشخصات کیفی و کمی این نوع نخ کرده و اقدام به بررسی دقیق آن می نمایند.

استعلام قیمت خرید نخ CF و همچنین نخ BCF بهتر است از یک مرجع معتبر و مطمئن انجام گیرد زیرا قیمت انواع نخ همواره دچار نوسان شده و لازم است از یک مرجع معتبر اقدام به استعلام قیمت روز نمود. شرکت ایران پلی استر بهترین و مطمئن ترین مرجع برای استعلام قیمت نخ BCF و نخ CF است.

فهرست