آشنایی با نخ ملانژ

نخ ملانژ (MELANGE) یکی از نخ های بسیار پر کاربرد و محبوب موجود در بازار می باشد شرکت های تعاونی تولیدی این نوع نخ را تولید و به دست مصرف کنندگان می رسانند.این نخ یکی از نخ های پلی پروپیلن و پلی استر در کشور ما می باشد که و ادامه این متن با این گونه از نخ ها و روش تولید آن ها آشنایی پیدا خواهید کرد با ما همراه باشید.

نخ ملانژ  MELANGE

نخ ملانژ که نخ بسیار پر کاربردی هم است از ترکیب نمودن دو نخ یا گاها چند نخ با رنگ های مختلف تولید و به بازار فرستاده می شود.ترکیب نمودن دو رنگ گوناگون و متضاد باعث ایجاد یک ترکیب رنگ تازه خواهد شد که افکت زیبا و خاصی هم به پارچه ها می دهد.در کارخانه های تولید کننده الیاف به گونه بسیار دقیق و با نسبتی صحیح در مرحله اول فرآیند ریسیدن باهم ترکیب خواهند شد.و این مورد باعث به تولید رسیدن نخهای ملانژ بسیار عالی از نظر کیفیت در این کارخانه ها می شود.

گونه های مختلف نخ های MELANGE

نخهای ملانژ به دو صورت کومینگل و مینگل ساخته و عرضه می شوند که هرکدام از این دو مدل در کارخانه ها تولید و به دست کاربران می رسند.

موارد مصرف نخ MELANGE

از همین نخ های ملانژ که نخ های بسیار پر کاربردی نیز در ساخت پارچه گرد باف که کاربردهای زیادی دارد ، پارچه های فاستونی که نوع بسیار خوبی هستند  و پارچه های ملانژ نیز برای به تولید رساندن لباس های ورزشی ، لباس های گرم و انواع تی شرت، سویشرت های زیبا، لباسهای خانگی و غیره استفاده به عمل می آید.

از کاربردهای بسیار خوب دیگر نخ MELANGE باید به نقش موثر آن در صنعت ماشین سازی اشاره کنیم که در آن جا برای ساخت روکش صندلی خودرو استفاده می شود.

علاوه بر آن لازم است این نکته را نیز ذکر کنیم که نخ ملانژ در تولید دیگر انواع نخ نیز کاربرد دارد و به همین دلیل نیز نخ ملانژ جزء یکی از پرمصرف ترین انواع نخ به شمار می آید. نخ ملانژ در تولید انواع نخ های زیر کاربرد دارد:

  • نخ DTY
  • نخ ترویرا
  • نخ فیلامنت
  • نخ CF
  • نخ BCF

اگر به طور خلاصه و کامل بخواهیم موارد مصرف و کاربرد نخ ملانژ را نام ببریم، می توان موارد زیر نام برد:

  • قابل استفاده برای تولید انواع پارچه فاستونی
  • قابل استفاده برای تولید انواع البسه ورزشی
  • قابل استفاده برای تولید انواع تیشرت
  • قابل استفاده برای تولید انواع سویشرت
  • قابل استفاده برای تولید انواع گرمکن
  • قابل استفاده برای تولید انواع لباس های خانگی
  • قابل استفاده برای تولید انواع پارچه تک رو و دو رو
  • قابل استفاده برای تولید انواع پارچه دورس
  • قابل استفاده برای تولید انواع روکش صندلی خودرو و دیگر وسایل نقلیه
  • و…

صنایع تولید پارچه همواره نیاز حیاتی به نخ های ملانژ برای تولید انواع پارچه دارند و به همین دلیل نیز همواره اقدام به خرید ملانژ در حجم های بالا از کارخانجات نساجی می نمایند. شرکت ایران پلی استر از بزرگترین تولیدکنندگان نخ ملانژ در کشور شناخته می شود. شما می توانید برای خرید و فروش نخ ملانژ به سایت ایران پلی استر مراجعه نمایید.

 

تولید نخ های ملانژ با کیفیت بسیار عالی چگونه به کمک سیستم Loepfe انجام می شود؟

نخ ملانژ و به طور کلی نخ‌های محبوب color – effect  جز همان نخ هایی می باشند که این روز ها از آن ها در صنعت پوشاک استفاده های بسیار زیادی می شود و همانطور که می دانید در تولید بسیاری از لباس هایی که ما روزانه مشاهده می کنیم از همین نخ ها استفاده می کنند تا جایی که بازار بزرگی را برای خود دست و پا نموده اند. برای بهره بردن از نخ های ملانژ با کیفیت، نیاز است که الیاف به شکل دقیق و با نسبتی صحیح در در مرحله اول فرآیند ریسیدن ترکیب شوند دقت داشته باشید که این ترکیب شدن باید به شکلی صحیح انجام شود. حتی کوچکترین تغییرات که گاها به چشم هم نمی آیند یا منحرف نمودن رنگ نخ ‌ها می تواند که به سادگی باعث افت کیفیت قسمت زیرین پارچه بعد از بافتن بشود. اما دلیل دیگری که یکی از دلایل فراگیر هم است که باعث پایین آمدن کیفیت می‌شود در وقت فرآیند تابیدن به وجود می آید، که در این فرایند بوبین ها با شید یا رنگ شبیه به خودش به شکل ناخودآگاه ترکیب می شوند. مختلف بودن شیدها می تواند که به شکل خط هایی ناهماهنگ در محصول تولید شده خود را نشان دهند. با توجه به گونه پارچه و میزان تغییرات، کیفیت پایانی پارچه ممکن است آن اندازه پایین باشد که به طور کلی آن پارچه تولید شده عملا هیچ فایده ای نداشته باشد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که در برخی اوقات تفاوت های ریز در شید نخ زمانی که بر روی بوبین جای می گیرد می تواند باعث افت شدید کیفیت شود دقت داشته باشید که این مورد گاها با چشم انسان ها نیز به دشواری تشخیص داده می شود.به این دلیل که پایین بودن کیفیت یک نخ برای کارخانه‌ های ریسندگی می تواند دردسرهای زیادی به وجود بیاورد، ، در این روزها شرکت Loepfe برای رساندن پارچه به یک کیفیت عالی گونه ای از امکان اختیاری را در جدا کننده  نخ (YarnMaster ZENIT+)  در این موارد پیشنهاد خواهد داد.

سیستم بازرسی OffColor این توانایی را دارد که تفاوت های بسیار ریز در شید و رنگ نخ در حالی که فرآیند تابندگی در حال انجام شدن است را به سادگی تشخیص دهد و آن را از میان بردارد. در این تکنولوژی بسیار عالی که کاملا جدید هم می باشد از  F_Sensor استفاده به عمل می آید که پیش از این در  YarnMaster ZENIT+ بهره برده می شد کارخانه‌ های بزرگ ریسندگی که از یک جداکننده نخ جهت کنترل میزان کیفیت در وقت تابیدن استفاده به عمل می آورند، به این توانایی می رسند که دستگاه های خود را با بهره بردن از این سیستم تازه به روز رسانی نمایند.

این کشف تازهOffColor   به طور فراگیر بر روی میزان بوبین‌ بهره برده نخ ملانژ تست شده است. این بوبین‌ها که به وسیله یکی از  کاربران تولید شده بودند، رنگ شبیه به هم بهره برده بودند ولی تفاوت‌هایی ریز در شید آنها دیده می شد.  به عنوان مثال قسمت های سیاه رنگ نخ ملانژ به سادگی از مشکی تا طوسی روشن تفاوتی را در خود احساس می کردند. در طول این مراحل به انجام رساندن ارزیابی که در اداره Loepfe در وتزگون  کشور سوییس انجام می‌گرفت، Yarnmasterو Zenit+  با استفاده کردن از تکنولوژی تازه  OffColor می توانند که حتی کم ترین میزان تفاوت شید را در حد بسیار خوبی تشخیص دهند. در زمان ارزیابی، دیگر عملکردهای جداکننده نخ نیز از قابلیت دسترسی برخوردار بودند. این سند پایانی است که به خوبی ثابت می کند تکنولوژی تازه وظیفه خود را به شکلی عالی به انجام می رساند و جای هیچ گونه انتقادی به آن ها وارد نیست.

تکنولوژی تازه به عمل آمده، هیچ گونه وابستگی به رنگ نخ نخواهد داشت. علاوه بر این تست هایی که در اداره مرکزیLoepfe    به انجام رسیده اند، بعضی از کاربران این شرکت هم تکنولوژی جدید را در کار روزمره خود در کارخانه ارزیابی نموده اند. این کاربران تأیید داشته اند که ویژگی‌های OffColor به شکل کاملا دقیقی عمل می کنند و نخ‌هایی که از شید یا رنگ اشتباهی برخوردار هستند در زمان فرآیند تابندگی جدا سازی می شوند. طبق گفته های مدیر ساخت شرکت Loepfe چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد کارخانه‌ های بزرگ ریسندگی نخ های ملانژ یا نخ ‌های رنگ ‌شده تولید می نمایند. تکنولوژی تازه YarnMaster ZENIT+ به همراه OffColor برای همه کارخانه ‌های ریسندگی از نیاز های اصلی به حساب می آید و همین تکنولوژی به سادگی می تواند که کیفیت نخ‌های رنگ ‌شده یا نخ‌های ملانژ تولید شده را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. تکنولوژی جدید  جداکننده نخ  YarnMaster ZENIT+ را از کاربرد بسیار خوبی برخوردار می کند و قطعا با از بین بردن همه مشکلات نخ در طول فرآیند تابندگی کیفیت بسیار خوبی به تولیدات کارخانه های ریسندگی خواهد بخشید.

نمرات قابل تولید نخ ملانژ

همانطور که گفته شده نخ ملانژ از کاربرد بسیار وسیع و گسترده ای در صنعت پارچه برخوردار بوده و حتی جزء پرمصرف ترین انواع نخ در این صنعت به شمار می آید. کاربرد وسیع و گسترده نخ ملانژ باعث شده تا کارخانجات متناسب با مصارف این نخ، اقدام به تولید ملانژ در نمرات مختلف نمایند. در حال حاضر امکان تولید نخ ملانژ از 150 تا 1200 دنیر وجود دارد که البته این عدد می تواند در دیگر کارخانجات بسته به سطح تکنولوژی و فناوری متفاوت باشد. شرکت ایران پلی استر یکی از شرکت هایی بوده که دارای پیشرفته ترین و جدیدترین تجهیزات جهت تولید نخ ملانژ در نمرات مختلف است.

از جمله مهم ترین نمرات قابل تولید نخ ملانژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 150 دنیر
  • 200 دنیر
  • 200 دنیر
  • 300 دنیر
  • 400 دنیر
  • 500 دنیر
  • 600 دنیر
  • 900 دنیر
  • و…

این موضوع را نیز باید ذکر کرد که نمرات قابل تولید نخ ملانژ در تعداد فیلامنت متفاوت قابل تولید است. به طور مثال نخ ملانژ با نمره 150 در تعداد فیلامنت 72 و 96 قابل تولید است. در ادامه سعی می کنیم بیشتر در رابطه با ویژگی ها و خصوصیات نخ ملانژ صحبت کنیم.

یکی از نکات مهم که شرکت ایران پلی استر را از دیگر رقبا متمایز میکند تولید نخ ملانژ به صورت ترکیبی هست به این صورت که برای مشتری این امکان را فراهم نموده ایم تا بتواند نخ ملانژ در نمرات غیر قابل تولید در کارخانجات یا هر نمره ای که مد نظرشان باشد را داشته باشند مثلا:

  • 175 دنیر که ترکیب نمره 75 با 100  می باشد
  • 225 دنیر که ترکیب نمره 75 با 150  می باشد
  • 375 دنیر که ترکیب نمره 75 با 300  می باشد
  • 350 دنیر که ترکیب نمره 150با 200 می باشد
  • و………

ویژگی های نخ ملانژ

نخ ملانژ از ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی برخوردار است که شاید بسیاری از افراد از آن ها کاملا بی اطلاع باشند و به همین دلیل نیز قصد داریم ویژگی ها و خصوصیات این نخ را به صورت کامل بیان نماییم که عبارتند از:

  • کاملا سازگار با محیط زیست
  • امکان تولید پارچه های زیبا و جذاب با نخ ملانژ
  • نرم و براق بودن پارچه های تولید شده با نخ ملانژ
  • تولید شده از مواد کاملا طبیعی
  • تولید با هزینه کم تر
  • برخورداری از ثبات رنگی بسیار عالی
  • برخورداری از استحکام کششی بالا
  • قابل تولید در نمرات 150 تا 1200 دنیر
  • قابل تولید در تعداد فیلامنت مختلف
  • صرفه جویی در انرژی

موارد ذکر شده نشان می دهد که نخ ملانژ یکی از بهترین و مناسب ترین انواع نخ می باشد که از هزینه تولید کمتری برخوردار بوده و همچنین هیچ آسیبی نیز به محیط زیست وارد نمی کند. پارچه های تولید شده با استفاده از نخ ملانژ نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و بسیار نرم و براق هستند. تمامی این ویژگی ها و خصوصیات باعث شده تا نخ ملانژ به یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین انواع نخ در صنایع پوشاک تبدیل شود و معمولا در لیست محصولات بسیاری از شرکت ها از جمله شرکت ایران پلی استر نیز می باشد.

قیمت نخ ملانژ

در رابطه با قیمت نخ ملانژ باید این نکته را ذکر کرد که با توجه به نوسانات قیمت ارز لازم است قیمت این نخ را حتما از مراجع معتبر و به صورت روز دریافت کرد. نوسانات بازار به خصوص تغییرات شدید قیمت ارز همواره بر قیمت انواع نخ همچون نخ ملانژ تاثیر گذار بوده و لازم است خریداران قبل از سفارش این نخ اقدام به استعلام قیمت روز آن نمایند. در بازار خرید و فروش نخ ملانژ همواره قیمت این نخ توسط واسطه ها با قیمت های بسیار بالاتری نسبت به قیمت کارخانجات اعلام می شود و توصیه می شود قیمت روز نخ ملانژ را تنها از مراجع معتبر و به صورت مستقیم از کارخانجات تولیدی دریافت کرد.

کارشناسان فروش شرکت ایران پلی استر جزء معتبرترین و مطمئن ترین مراجع جهت استعلام قیمت نخ ملانژ به شمار می آیند و از طریق آن ها می توان در هر زمان اقدام به استعلام قیمت روز ملانژ نمود. تغییرات قیمت، شرایط بازار و هر گونه سوالی در زمینه قیمت نخ ملانژ دارید را می توانید از کارشناسان شرکت ایران پلی استر جویا شوید تا شما را در این زمینه راهنمایی و مشاوره دهند.

خرید نخ ملانژ

در خرید نخ ملانژ به برخی نکات و موارد باید بسیار دقت کرده تا مشکلاتی پس از خرید به وجود نیاید. نخ ملانژ توسط کارخانجات در انواع درجه کیفی قابل تولید بوده که از نظر قیمت با یکدیگر دارای تفاوت هایی هستند. کارخانجات تولید پارچه همواره به به دنبال باکیفیت ترین و مرغوب ترین انواع نخ ملانژ هستند و به همین خاطر نیز سعی می کنند نمونه تولیدات برند های مختلف را از نظر مشخصه های کیفی و کمی در آزمایشگاه های تخصصی مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید کارشناسان کنترل کیفی اقدام به خرید نخ ملانژ در حجم بالا می کنند.

در میان شرکت های تولید کننده نخ ملانژ، شرکت ایران پلی استر یکی از معتبرترین و بزرگترین شرکت های فعال در این زمینه می باشد. انواع نخ ملانژ تولید شده توسط شرکت ایران پلی استر از تمامی استاندارد های لازم برخوردار بوده و مورد تایید سازمان استاندارد ملی هستند. برای خرید نخ ملانژ با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت توصیه می شود با کارشناسان ایران پلی استر ارتباط گرفته تا مشخصه های کیفی و کمی این نخ را در اختیار شما قرار دهند.

شما می توانید برای خرید و فروش نخ ملانژ به سایت ایران پلی استر مراجعه نمایید.

فهرست